mandag 7. februar 2011

Mitt forhold til bilder


Bilder møter oss daglig. I aviser, på internett, i bøker og på plakater. Vi tenker ikke alltid over det når vi ser et bilde. Vi er så vant til å se dem, men bilder har ofte en menig eller en hensikt. Kanskje tar du bilder for å bevare et minne og fange et øyeblikk. Dette er typisk for turistfortografer og for min egen del er det ofte i forbildelse med reiser, fester og mer usedvanlige hendelser jeg fotograferer. Andre forograferer for å få frem et budskap, med sjult hensikt i motiv og oppstett. Fotografer som har det å ta bilder som et yrke jobber mye med å få frem rette stemningen og utrykket i fotografiet. Kanskje vil de fortelle oss om dem som ikkje har det like godt som oss, med sterke bilder fra fattige land. Andre prøver seg kanskje på litt propoganda og vil gjerne selge et produkt, sammle inn stemmer eller søke tillitt og tiltro.
Bilder påvirker oss mer enn vi tror. Jeg merker selv at bilder kan påvirke meg med hva som er fint og hva som er ideal utseende eller fremtid for eksempel. Jeg setter stor pris på bilder og illustrasjoner. Jeg liker ikke lange kjedelige tekster og foretrekker et et beskrivende bilde som utrykker mye mer enn 1000 ord. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar