mandag 28. februar 2011

Reklamepauser i filmer/serier på TV


Som de fleste vet er det nokså irriterende hver gang du er midt i en film og Jonny Depp plutselig blir om til en Chipspose. I et lite sekund forstår du ingenting av hvor filmen din ble av, før du skuffet innser at de valgte å legge en reklamepause akkurat der det begynte å bli spennende. Reklameindustrien er utspekulert. De vet nøyaktig hvordan de skal fange din oppmerksomhet og de vet å legge den på tidspunkt der du er nødt til å følge med. Som for eksempel midt i en film.

Før i tiden var alle reklamer på dagtid beregnet for flittige husmødre som var hjemme med barna. De valgte derfor å reklamere for såper og kjøkkenutstyr mens de regnet med at mennene var på jobb. Slik er det heldigvis ikke nå lenger. Men vi merker fremdeles at det er forskjell på når på døgnet de forskjellige produsentene sender reklamene sine. Det mest attraktive tidspunktet er rundt Dagsrevyen og andre nyhetssendinger som trekker mange seere. På disse tidspunktene er prisen for å ha reklamen sin på TV høyest.

Jeg mener at reklame kan være ganske masete om den ikke er laget på en ordentlig måte. Prisen ”Gullfisken” deles ut til årets beste reklamefilm og er med på å skape kvalitet og et konkurranseinstinkt blant reklametegnere og regissører. Dette mener jeg er positivt, slik at vi slipper å se dårlige reklamer på TV.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar